1.GİRİŞ
ORSER, bir kontrol ve sertifikasyon
şirketi olup, kontrol ve sertifikasyon programı; ürünlerin istenen
standartlarda ve ilgili mevzuatlar kapsamında kontrollerinin yapılması ve
sertifikalandırılması şeklinde düzenlenmiştir. Söz konusu uygulama prensipleri,
ilgili Yönetmelik hükümleri ile ORSER’ in politikalarına uyumludur. Şirket,
çalışmalarını ve belgelendirme işlemlerini de, ilgili yasal mevzuatlara uygun
olarak gerçekleştirir.
1.INTRODUCTION
ORSER is an inspection
and certification company who has an inspection and certification program that
has been regulated for performing inspections and certifying of the products in
accordance with the required standards and related legislations. These
principles of implementation are in line with the provisions of the relevant
Regulation and the policies of ORSER. The Company also carries out its works
and documentation in accordance with the relevant legislation.
2.KAPSAM
Bu dokümanda, üretici, üretici örgütü
veya müteşebbisin üretim alanlarının, ürünlerinin ve işletmelerinin
değerlendirilme ve belgelendirilmesinde izlenen yöntemler ve belgelendirme
sürecinin tamamlanması için hem ORSER’ in, hem de üretici, üretici örgütü veya
müteşebbisin yapması gereken işlemler açıklanmaktadır. Aşağıda verilen ve
ilgili standartların şartlarına uygun faaliyette bulunan üretici, üretici
örgütü veya müteşebbislere ait işletme ve ürünleri bağımsız bir şekilde kontrol
eder ve belgelendirme işlemlerini gerçekleştirir.
2.SCOPE
This document describes things
to do by both ORSER and also the producer, the producer organization or the operator
must perform in order to complete the process and documentation of the process
of evaluation, certification of producers, producers 'organizations or operators
production areas, products and businesses. It controls and certifies the processing
units and products belonging to the operator, group of operators or operators independently
who are in compliance with the requirements of the relevant standards given
below.
3.GİZLİLİK ve BİLGİ ALIŞVERİŞİ
Gizlilik politikası ile üreticiler
tarafından ORSER’ e verilen bilgilerin gizliliğinin korunması ve karşılıklı
güvenin oluşturulması amaçlanmıştır. ORSER tüm çalışanlarının üretici, üretici
örgütü veya müteşebbise ait işletme, ürün ve girdi kontrolü için
gerçekleştirilen ziyaretlerinde gördüğü bilgilerin gizliliğinin korunmasını
sağlamakla sorumludur. Sözleşme yaptığı üretici, üretici örgütü veya
müteşebbisin yazılı izni olmadan yetkili devlet otoriteleri ve yargı organları
ile kendisini akredite eden birim dışındaki kişi ya da kuruluşlara sözleşme
kapsamındaki faaliyetlerle ilgili olarak hiçbir bilgi vermeyecektir.
Organik tarım kapsamında yer alan müteşebbisin
ORSER ile sözleşmesini sonlandırarak başka bir kuruluşla sözleşme imzalaması
durumunda müteşebbisin yazılı talebi ile önceki kontrol ve sertifikasyona ait
sonuçları yeni sertifika kuruluşu ile paylaşır. Müteşebbis ve/veya müteşebbisin
taşeronları, farklı kontrol kuruluşları tarafından kontrol edildiğinde, kontrol
kuruluşları kendi kontrolleri altındaki işlemler konusunda ilgili bilgiyi
paylaşır. ORSER ürünlerin organik statüsünü etkileyen ihlal ve usulsüzlük
tespit ettiğinde yetkili otoriteleri gecikmeden bilgilendirir.
3. PRIVACY AND INFORMATION EXCHANGE
The privacy policy aims
to protect the confidentiality of the information of all its employees given to
ORSER by the operators and establish mutual trust. ORSER is responsible for
ensuring the confidentiality of information that it observe during its visits
performed for processing unit, product, and input controls of the operator,
group of operators or operators. It will not give any information to the person
or organization regarding the activities under the contract except authoried
government authorities, judical organs,
and its accreditation body without the written permit.
If the operator within
the scope of Organic farming cancels its contract with ORSER and concludes a
contract with another entity, Orser shares the results of previous inspection
and certification with the new certification body with written request of the
operator. When the operators and/or subcontractors of the operators are
controlled by different control bodies, the control bodies share relevant
information on the operations under their control. ORSER informs the competent
authorities without delay when it detects violations or irregularities
affecting the organic status of the products.
4.GENEL KOŞULLAR
• Sertifikasyon
işlemlerinin başlatılması ve yürütülmesi için üretici, üretici örgütü veya
müteşebbis, kendisinden talepte bulunulan tüm bilgi ve belgeleri sağlamalıdır.
• ORSER,
düzeltici/önleyici faaliyetler de dâhil olmak üzere sertifikasyon işlemleriyle
ilgili sağlanan bilgi ve belgelerin eksik olması ve olumsuzlukların bulunması
halinde bu durumu üretici, üretici örgütü veya müteşebbise bildirilir.
• Müteşebbis, müteşebbis grubu veya
müteşebbis, ORSER tarafından belirlenen süre içerisinde eksikliklerin
giderilmesini sağlamalıdır.
Eksikliklerin giderilememesi halinde başvuru reddedilir ve yazılı olarak
gerekçesi müteşebbise bildirilir.
• Ücretler,
teklifte belirlenen miktarlarda ve belirlenen zaman içerisinde ödenir. Teklifte
belirtilen zamanda ödeme yapılmaması halinde sertifika belgeleri düzenlenmez.
Ayrıca gerçekleştirilebilecek ek kontrol ücretlerinin ödenmemesi durumunda da halihazırda
düzenlenmiş ve üretici, üretici örgütü veya müteşebbise ulaştırılmış sertifikalar,
askıya alınır veya ORSER’e iadesi sağlanır.
• Müteşebbis,
müteşebbis grubu veya müteşebbis, ORSER tarafından teklifte ve kontrol
programında belirtilen sürelerde gerekli kontrollerin gerçekleştirilmesine
imkân sağlamalıdır.
· Organik Tarım faaliyetleri kapsamında
bitkisel üretim yapan üreticiler, en geç her yılın Ocak ayında üretim
planlarını ORSER’e e-posta, posta, kargo yoluyla iletmelidir.
· Organik Tarım faaliyetleri kapsamında
üreticiler faaliyetleri ile ilgili olarak yönetim planları, izlenebilirliği
sağlayan vb. bilgi ve belgeleri kontrol süreci içerisinde ORSER’e
göndermelidir.
4. GENERAL CONDITIONS
•
For the initiation and execution of certification processes, the operator,
group of operators or operators must provide all the information and
documentation required by him / herself.
•
ORSER shall notify the operator, group of operators or operators if the
information and documentation provided for the certification procedures,
including corrective / preventive actions, are incomplete or inaccurate.
•
The operator, group of operators or operator must ensure that the deficiencies
are eliminated within the period determined by ORSER. If the deficiencies cannot be eliminated, the
application is rejected and the reason is notified to the operator in writing.
•
Fees are paid in the amount specified in the quotation and within the specified
time. Certificate documents will not be issued if payment is not made at the
time specified in the quotation. In addition, if the additional inspection fees
that may be incurred are not paid, the certificates which are already issued
and submitted to the operator, group of operators or operators are suspended,
or provided to return ORSER.
•
The operator, group of operators or operators shall ensure that the necessary
controls are carried out by ORSER during the periods specified in the proposal
and control program.
•
The producers engaged in vegetable production within the scope of Organic
Farming activities must transmit their production plans to ORSER by e-mail,
post, cargo at the latest every January.
•The
operators who are within the scope of organic farming activities must send the
information and documents e.g. management plans, traceability, etc. regarding their
activities to ORSER within the control process.
5.BELGELENDİRME İÇİN KONTROL
SİSTEMİNE GİRİŞ BAŞVURULARI VE SÖZLEŞME
• Müteşebbis,
müteşebbis grubu veya müteşebbis talebini Başvuru Formu ve başvuru konusu ile
ilgili ekini doldurarak ORSER’ e iletir. Üretici, üretici örgütü veya müteşebbis
tarafından ORSER başvuru formu temin edilememiş ise, ORSER kendilerine üretici,
üretici örgütü veya müteşebbise başvuru formunu gönderir.
• ORSER
tarafından, başvuru formunda yer alan bilgiler dikkate alınarak fiyat teklifi sunulur,
fiyat teklifinin kabulü halinde sözleşme hazırlanarak bilgi paketiyle birlikte
müşteriye gönderilir. Üretici, üretici örgütü veya müteşebbis tarafından,
sözleşme ve fiyat teklifi onaylanarak ek istenen belgelerle birlikte ORSER’ e
gönderilir. (ORSER’ le çalışmakta olan ve yeni projeler için talepte bulunan
mevcut üretici, üretici örgütü veya müteşebbislere, bilgi paketi gönderilmesi
zorunlu değildir.)
• Sözleşmenin
ORSER yetkilileri tarafından da incelenmesi ve onaylanmasını müteakip bir
nüshası ile diğer belgeler üretici, üretici örgütü veya müteşebbise gönderilir.
• ORSER
tarafından Müteşebbis, müteşebbis grubu veya müteşebbis için bir dosya açılır
ve OTK (Organik Tarım Komitesi) veya
İTUK (İyi Tarım Uygulamaları Komitesi) tarafından belirlenen kodlama sistemine
göre kod numarası verilir. Organik tarım kapsamında Türkiye sınırları
içerisindeki üreticiler TBS veri tabanına kaydedilir.
•
ORSER’ in belgelendirme faaliyeti yalnızca üretici, üretici örgütü veya
müteşebbisin kontrolü altında bulunan ve başvuru formunda yer alan ürün ve
hizmetlerle ilgili işlemleri kapsamaktadır.
• Müteşebbis,
müteşebbis grubu ve müteşebbisler; aynı dönemde aynı ürün için sadece bir
kontrol ve sertifikasyon kuruluşu ile sözleşme
yapar ve sözleşme devam ettiği sürece başka bir kontrol ve sertifikasyon kuruluşu ile sözleşme yapamaz. Üreticiler, aynı
dönemde aynı ürün için bireysel veya grup seçeneklerinin sadece birinde iyi
tarım uygulamaları faaliyetinde bulunur. Üretici tarafından üretilen aynı
türdeki ürünlerin tamamı, kontrol ve sertifikasyon kapsamına alınır. Paralel üretim Avrupa Birliği yönetmeliğine (AB
Yön. Kısaca) 2018/8482e göre madde Bölüm 9, 8 nolu alt başlıkta belirtilen
koşullara göre belirtilen süre içinde yapılabilir. Türk yönetmeliğine göre
paralel üretim/ paralel mülkiyet yasaktır.
Diğer yönetmeliklerden farklı olarak, NOP yönetmeliği paralel üretimi
yasaklamamaktadır.
5.APPLICATIONS FOR ENTRANCE TO THE CONTROL SYSTEM FOR
CERTIFICATION AND CONTRACT
•
The operator, operator groups are submit its request by filling and sending the
application form and the related attachment to ORSER. If the ORSER application
form can not be provided by The operator, group of operators or operators,
ORSER sends the application form to them.
•
ORSER offers quotation by taking into account the information taken place in
the application form, and in case of acceptance of the price quote, the
contract is prepared and sent to the client together with the information
package. The contractor and the price quotation are approved by the operator,
group of operators or operators and sent to ORSER together with the additional
required documentation. (It is not obligatory that information packages are
sent to the existing The operator, group of operators or operators who are
working in ORSER and are in the demand for new projects.)
•
A copy of the contract will be sent to The operator, group of operators or operators
after examination and approval by the ORSER authorities.
•
A file is opened by ORSER for The operator, operator groups and the code number
is given according to the coding system determined by the OTK (Organic
Agriculture Committee) or the ITUUK (Good Agricultural Practices Committee). The
producers who are within the borders of Turkey within the scope of organic
farming is saved in the TBS database.
•
ORSER's certification activity only covers processes related to products and
services under the control of the operator, group of operators or operators and
included in the application form.
•
The operator, group of operators or operators make contract only one inspection
and certification body for the same product in the same period and can not contract
with another inspection and certification body as long as the contract is
continued. The producers operate good agricultural practices in only one of the
individual or group options for the same crop in the same period. All products
of the same type produced by the farmers are included in the inspection and
certification. According to the European Union Regulation (EU Directive)
2018/8482, parallel production may be carried out within the specified period
according to the conditions set out in Article 9, Section 9, subheading 8.
According to the Turkish regulation, parallel production / parallel ownership
is prohibited. Unlike other regulations,
the NOP regulation does not prohibit parallel production.
6.BAŞVURU
BELGELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ İÇİN TALEP EDİLEN DOKÜMAN VE BİLGİLER
Organik Tarım kapsamında;
6.1.Bitkisel üretim projesi için
· Türkiye sınırları içerisindeki müteşebbisler
için ÇKS belgesi, kimlik fotokopisi,
· Yurt dışındaki müteşebbisler için arazi
mülkiyetini doğrulayan dokümanlar, Çiftlik yeri, üretimin gerçekleştirildiği
parseller ve krokiler, üretim planları
6.2. Doğadan toplama projesi
·
Müteşebbise ait kuruluş evrakları,
kullanacağı depo vb. üretim alanlarına ilişkin tanımlamalar
·
Toplama yapılacak alanın mülkiyetinin
ait olduğu makamdan toplamaya ilişkin alınan izin yazısı
· Toplama alanında geriye doğru en az 3
yıllık dönemde kimyasal girdi kullanılmadığına ve toplama alanında yangın
çıkmadığına dair resmi yazı
·
Türkiye deki müteşebbisler için izin
alınan alanların TUKAS veri tabanına kaydının gerçekleştirilmesi
6.3. İşleme projesi
·
Müteşebbise ait kuruluş evrakları
·
Türkiye’deki müteşebbisler için işletme
kayıt / onay belgesi
·
Yurtdışındaki işletmeler müteşebbisler
için çalışılan ülkedeki üretim izinlerini doğrulayan dokümanlar
6.4. Hayvancılık projeleri
·
İşletme tescil belgesi, TÜRKVET, AKS vb.
işletmeyi tanımlayan ilgili dokümanlar
·
Kullanılacak ahır, ağıl, kümes, arılık
vb. ait krokiler, gezinti alanları, konaklama alanları vb. tanımlanması
·
Hayvancılık yönetim planı (YP-02) ,
Arıcılık yönetim planı (YP-04) ve eklerinin doldurulması
6.5. İthalat projeleri
·
Müteşebbise ait kuruluş evrakları
·
İthal edilmek istenen ürüne ait güncel sertifikalar,
raporlar, içerik bilgileri, akış şemaları vb. dokümanlar
Yukarıdaki bilgilere ek olarak daha
önceden herhangi bir kontrol ve sertifikasyon kuruluşu ile çalışılmış ise o
kuruluşun veya kuruluşların isimleri, başvuru yılı, başvurunun sonuçlarının yer
aldığı belgelerin birer sureti. Ayrıca şayet var ise, sertifikasyon kuruluşu
tarafından verilmiş herhangi bir “uygunsuzluk” nedeniyle sertifikasyon iptali
ve buna karşılık müteşebbisin yapmış olduğu düzeltici faaliyetler ile alınan
tedbirlerin ve yapılan düzeltmelerin delilleri ile birlikte yer aldığı
belgelerin birer sureti.
İyi tarım uygulamaları kapsamında;
Üreticiler için adı soyadı, TC. Kimlik
numarası ve iletişim bilgileri, üretici örgütü veya müteşebbisinler için
kuruluş evrakları ve tanımlayıcı bilgileri, başvuru ekinde istenilen belgeler.
6. DOCUMENTS AND INFORMATION REQUESTED FOR EVALUATION OF
APPLICATION DOCUMENTS
Within the scope of
Organic Agriculture;
6.1. For plant production project
• CKS certificate for operators within the borders of Turkey, ID
copy,
• Documents confirming
land ownership for farmers abroad, Farm land, parcels and sketches where
production is carried out, production plans
6.2.Wild Collection project
• Operator company
documents, definitions of production areas warehouse etc. to be used.
• A letter of
authorization from the authority to which the property of the area to be
collected belongs
• An official letter
stating that no chemical input was used in the collection area for at least 3 years
backwards and no fire occurred in the collection area
6.3. Processing project
• Operator company
documents
• Unit registration / approval
certificate for operators in Turkey
• Documents confirming
production permits for the companies in the country abroad
6.4.Livestock projects
• Business registration
certificate, TÜRKVET, AKS etc. related documents describing the unit
• Description of the
stable, fold, poultry house, apiary etc. to use, travel areas, accommodation
areas, etc. , skecthes
• Livestock management
plan (YP-02), Beekeeping management plan (YP-04) and filling of its annexes
6.5. Import projects
• Operator company documents
• Updated certificates,
reports, content information, flow charts etc. documents of the product to be
imported
In addition to the above
information, if the operator has previously worked with any inspection and certification
body, one copy of the documents with the
names of this or these organizations, the year of application, the results of
the application. Besides, if any one copy of the documents with the
cancellation of the certification due to any "non-conformity" given
by the certification body, and the documents taken together with the corrective
actions taken by the operator together with the measures taken and proofs of
the amendments made.
Within the scope of good
agricultural practices (T G.A.P.);
Name and surname for farmers,
TC. Identification number and contact information, establishment documents and
descriptive information for the farmer organization or operators, documents
requested at the application form.
7. SÖZLEŞME YAPILDIKTAN SONRA
GÖNDERİLEN DÖKÜMANLAR
Organik Tarım kapsamında;
7.1.Bitkisel üretim ve doğadan toplama
için
• Bireysel
Müteşebbis Bitkisel Üretim Yönetim planı ve Raporu (FR009),
• Grup
Yönetim planı müteşebbis grubu ve doğadan toplama için
7.2 İşleme, İhracat, Satış için
• FR-011
İşleme Yönetim Planı, ve Raporu ve ekleri
7.4. Hayvancılık
• Kullanılacak
ahır, ağıl, kümes, arılık vb. ait krokiler, gezinti alanları, konaklama
alanları vb. tanımlanması
• Hayvancılık
yönetim planı (YP-02) , Arıcılık yönetim planı (YP-04) ve eklerinin doldurulması
7.5. İthalat
• Müteşebbise
ait kuruluş evrakları
• İthal
edilmek istenen ürüne ait güncel sertifikalar, raporlar, içerik bilgileri, akış
şemaları vb. dokümanlar
NOP sertifikasyon talebi var ise
Organik Sistem Planı (OSP) ve eklerinin doldurulması
7. DOCUMENTS SENT AFTER
THE CONTRACT IS CONCLUDED
Within the scope of
Organic Agriculture;
7.1. For plant production
and wild collection
- Individual operator Crop
Production Management Plan and Report (I-FR-009, FR-009),
- Group Management plan
for the operator groups and for wild collection
7.2 For Processing,
Export, Sale
- I-FR-011, FR-011
Processing Management Plan, and Report and annexes
7.4. Livestock breeding
- Sketches of barns,
corrals, poultry houses, apiaries, etc. to be used, promenade areas,
accommodation areas, etc.
- Filling in the
livestock management plan (YP-02), beekeeping management plan (YP-04) and its
annexes
7.5. Imports
- Establishment documents
of the operator
- Documents such as
current certificates, reports, content information, flow charts, etc. for the
product to be imported
Filling in the Organic
System Plan (OSP) and its annexes if there is a NOP certification request
8.KONTROL PROGRAMI
·
ORSER, mevcut dokümanları inceleyerek
izlenecek faaliyetlerin tarihleri için en uygun belirlemeyi yapacaktır. Müteşebbisin
kontrol tarihine itirazı olması halinde itiraz nedenleri değerlendirilerek yeni
bir kontrol tarihi belirlenebilecektir.
·
Gerekli ücretin ORSER’ e ödenmesi ve
dokümantasyonların değerlendirmesini müteakip, herhangi bir eksiklik söz konusu
değilse, üretici, üretici örgütü veya müteşebbisin faaliyetleriyle ilgili ilk
kontrol ziyareti yapılabilecektir. NOP sertifikasyon talebi olan operatörlerin,
başvuru sürecinde NOP Yönetmeliğine tam bir uyum sağlanması gereklidir, bu
nedenle operatörün başvurusundan itibaren, kontrol tarihi 6 aya kadar
ertelenebilir.
·
Kontrol tarihleri ORSER tarafından
haberli ya da habersiz olma durumuna göre müteşebbislerle iletişime geçilerek
belirlenir. Habersiz kontrollerde en fazla 48 saat öncesinde kontrol planı
konusunda bilgi verilir. 48 saatten daha uzun süre öncesinde yapılan kontrol
planları haberli kontrol kapsamında değerlendirilir. NOP Yönetmeliğine göre,
habersiz kontroller öncesinde müteşebbise haber verilmez, sadece güvenlik
sebebi ile en fazla 4 saat önceden haber verilebilir.
·
ORSER, Organik tarım ve iyi tarım
uygulamaları kapsamındaki müteşebbislerine yılda en az bir defa kontrol
ziyaretinde bulunur. Organik tarımda kontrol ziyaretlerinin en az % 10’u
habersiz yapılır. Risk kategorisi ile uyumlu şekilde sözleşme altındaki tüm
müteşebbislerin en az % 10’una, önceden haber vermeksizin önceki kontrollerin
sonuçlarını, ilgili ürünlerin miktarları ve ürünlerin değiştirilmesi riskini de
hesaba katarak organik üretim kurallarına karşı uygunsuzlukların bulunma
riskini ölçmeyi temel alan ek rastgele kontrol ziyaretleri düzenler.
·
İyi tarım uygulamaları kapsamındaki
üretici, üretici örgütü veya müteşebbislerinden bireysel sertifikasyon ve grup
sertifikasyonu kapsamında yer alan müşterilerinin en az %10’una habersiz
denetim yapar. Bunun yanında grup sertifikasyonu altındaki kontrol edilen
üreticilerin %50’si kadar üreticiye ilave habersiz denetim gerçekleştirilir.
·
Kontrolde, müteşebbis, müteşebbis grubu
veya müteşebbis, ilgili mevzuatın genel ve özel hükümlerine uygunluğunun
kontrolü yapılacaktır.
·
Kontrolör tarafından alınan numunelere
ait analizler, TS EN ISO 17025’e göre uluslararası akreditesi olan; ve ORSER
web sitesinde yayımlanan LS-08 Dış Kaynak (Taşeron) Listesi’nde bulunan Laboratuvarlarının
birinde yaptırılacaktır.
·
Saha kontrolünde üretici, üretici
örgütü veya müteşebbisin şu hususları yerine getirmesi beklenmektedir:
- Kontrolörlere,
üretim veya proses işlemlerinin ilgili yönetmelikler çerçevesinde yapıldığı
sonucuna varmaları için yeterli bilgiyi sağlamak,
- Kontrolörlerin
sertifikasyon programıyla ilgili üretim sistemlerinin kurulduğunu ve yürütüldüğünü
doğrulayabilmesi için tesislere, personele ve kayıtlara rahatça erişebilmesini
sağlamak,
- Üretimle
ilgili her türlü ilgili mevzuatlara uygun olmayan bir durumlarının izahında
gerekli iş birliğine hazır olmak,
- Denetim
esnasında işletmede iş sağlığı ve güvenliği kapsamında kontrolör için uygun
şartların sağlanması veya kontrolöre gerekli olan koşullar için ihtiyaç duyulan
ekipmanın temin edilmesi.
8. INSPECTION PROGRAM
•
ORSER will review the existing documents and make the most appropriate
determination for the dates of the activities to be monitored. If there is an
objection of the operator to the inspection date, a new inspection date may be
determined by evaluating the reasons for the appeal.
•
After the required fee is paid to ORSER and the documentation is assessed, the
first inspection visit of The operator, group of operators or operators may be
made if there is no deficiency.Operators requesting NOP certification must
fully comply with the NOP Regulation during the application process, so the
control date may be delayed up to 6 months from the date of the operator's
application.
•
Control dates are determined by communicating with the operators according to
ORSER's announced or unannounced status. Unannounced controls are informed
about the control plan up to 48 hours in advance. Control plans made prior to
48 hours are considered under announced control.According to the NOP
Regulation, the operator is not notified before the unannounced controls, only
for security reasons, a maximum of 4 hours notice can be given.
•
ORSER performs at least one control visit to its operators within the scope of
organic agriculture and good agricultural practices. In organic agriculture at
least 10% of the control visits are made unannounced. ORSER performs at least 10% of all
operators under contract form additional random inspection visits based on
measuring the risk of non-conformities to organic production rules by adding the
results of previous controls, amounts of relevant products and the risk of
changing products, without prior notice consistent with the risk category,
•
It performs unannounced inspections at least 10% of its clients who are in the
scope of individual certification and group certification category from The
operator, group of operators or operators within the good farming practices
scope. In addtion to this, it performs additional unannounced inspections up to
50% of the controlled operators under group certification.
•
During the inspection, the operator, opertor groups or operators activities
shall be checked for compliance with general and specific provisions of the
relevant legislation.
•
Analyzes of the samples taken by the controller, and in the LS-08 Outsourcing
(Subcontractor) List published on the ORSER website will be made on
Laboratories which have international accreditation according to TS EN ISO
17025.
•
In field control, it is expected to fulfill the following provisions by The
operator, group of operators or operators:
-
Provide sufficient information to the inspectors to ensure that the production
or process operations are carried out within the framework of the relevant
regulations,
-
ensuring that the inspectors have access to the facilities, staff and records
so that the production systems associated with the certification program are
established and operating,
-
To be ready for the necessary cooperation in explaining a situation that does
not comply with all kinds of production related legislation.
-
During the inspection, providing the necessary conditions for the inspector in
the context of occupational health and safety or necessary equipments for the
required to the controller.
9.SERTİFİKASYON YAPTIRIMLARI
Yürürlükteki ulusal veya uluslararası
yönetmeliklere göre yürütülen kontrol faaliyetlerinde tespit edilen eksiklik
veya ihlaller karşısında sertifikasyonla ilgili Yaptırım Prosedürü (PR-01)
doğrultusunda işlemler gerçekleştirilir.
Yaptırım Kataloğunda (LS-05) tanımlanan
hallerde uygunsuzluk kategorisine göre yaptırımlar uygulanır. Uygunsuzluk
kategorileri Basit eksiklik, ciddi eksiklik ve ciddi ihlal ( 2012/1698 madde
22/ 3b) şeklinde yaptırımları ağırlaşan aşamalardan oluşur.
·
Basit
eksiklik: Organik tarım faaliyetleri kapsamında yaptığı işlemlerde
ürünü doğrudan etkilemeyen daha çok izlenebilirliğin tam sağlanamaması ile
ilgili olarak verilen ve bir sonraki denetime kadar çözümlenmesi istenen durumlardır.
İyileştirme faaliyeti, uyarı vb. yaptırımlar getirir.
·
AB yönetmeliği 2012/1698 Ek IVa
göre tanımlarsak;
·
ı) Müteşebbis/müteşebbis tarafından alınan ihtiyati tedbirlerin
orantılı ve uygun olması ve müteşebbis tarafından uygulamaya konan
kontrollerin, kontrol kuruluşu
tarafından yapılan değerlendirmeye göre, verimli olması;
·
ii) uygunsuzluğun organik veya geçiş
dönemin de ürünün bütünlüğünü etkilememesi;
·
(iii) ilgili ürün/ürünler,
izlenebilirlik sistemi aracılığıyla tedarik zincirinde yer alabilir ve ürünün
organik üretime ilişkin Birlik pazarına arz edilmek üzere üçüncü bir ülkeden
ithal edilmesinin önüne geçilebilir;
·
Ciddi
eksiklik: Organik tarım faaliyetleri kapsamında yapılan işlemlere
ilişkin izlenebilirliğin sağlanamaması ve gerekli ayrım tedbirlerinin ortaya
konulamaması durumunda ürünün organik niteliğine karşı ciddi bir şüphe oluşması
durumudur. Düzeltici faaliyet, satış durdurma vb. yaptırımları getirir.
·
AB yönetmeliği 2012/1698 EK IV’e
göre tanımlarsak;
·
i) ihtiyati tedbirlerin orantılı ve
uygun olmaması ve kontrol kuruluşu tarafından yapılan değerlendirmeye göre
müteşebbis tarafından yapılan kontrollerin verimli olmaması;
·
ii) uygunsuzluğun organik veya geçiş döneminde ürünün
bütünlüğünü etkilemesi;
·
iii) müteşebbis, makul bir süre içinde
küçük bir uygunsuzluğu düzeltmedi;
·
(iv) ilgili ürün/ürünler,
izlenebilirlik sistemi kullanılarak tedarik zincirinde yer alabilir ve ürünün
organik üretime ilişkin Birlik pazarına arz edilmek üzere üçüncü bir ülkeden
ithal edilmesinin önüne geçilebilir;
·
Kritik
/ Ciddi ihlal: ORSER tarafından belirlenen düzeltici
faaliyetlerin belirlenen zaman dilimi içerisinde gerçekleştirilmemesi, üretici,
üretici örgütü veya müteşebbis tarafından kontrol programının gerekçe
gösterilmeden ertelenmesi veya kontrole izin verilmemesi. İlgili mevzuatlara
aykırı uygulamaların tespiti, miktarı ve zamanı fiyat teklifinde belirtilen
ödemelerin yapılmaması, ORSER logosunun veya dokümanlarının herhangi bir
şekilde kötüye kullanıldığının saptanması vb. durumları kapsamaktadır. Sertifikanın
askıya alınması, statü iptali, sertifika iptali, sözleşme iptali vb.
yaptırımları getirir.
·
AB yönetmeliği 2012/1698 EK IV’e
göre tanımlarsak;
·
i) ihtiyati tedbirlerin orantılı ve
uygun olmaması ve kontrol kuruluşu tarafından yapılan değerlendirmeye göre
müteşebbis tarafından yapılan
kontrollerin verimli olmaması;
·
ii) yaptırımın organik veya geçiş
dönemi ürünün bütünlüğünü etkilemesi;
·
iii) müteşebbisin önceki önemli
uygunsuzlukların düzeltilmesinde başarısız olması veya diğer uygunsuzluk
kategorilerini tekrar tekrar düzeltmede başarısız olması;
·
iv) Tedarik zincirinde yer alan
ürün/ürünler izlenebilirlik sistemi ile bulunamaz ve ürünün organik üretim
referans alınarak Birlik pazarına sunulmak üzere üçüncü bir ülkeden ithal edilmesi
engellenemez.
Yukarıda belirtilenden farklı olarak;
NOP Yönetmeliğine göre yapılan sertifikasyonda ORSER, NOP el kitabı 4002'de
açıklanan ceza matrisine uygun şekilde ihlallere yanıt verir.
Müteşebbis, müteşebbis grubu veya
müteşebbis, sertifikasyonla ilgili belgelerin askıya alınması, geri alınması
veya iptalinde bu belgeler kapsamında gerçekleştirilen faaliyetlerini derhal
durduracaktır. ORSER askıya alınma nedenlerini, süresini ve askıdan kurtarılma
şartlarını bir resmi yazı ile üretici, üretici örgütü veya müteşebbise
bildirecektir. Askıda kalma süresi en fazla 6 aydır. Askıda kalma süresinin
sonunda ORSER tarafından askıya alınma nedenleri yeniden araştırılarak,
şartların uygun olması halinde askıya alınma işlemine son verilecek ve
sertifikalar aktif hale geçirilecektir.
ORSER geri alınan, iptal edilen
belgelerle ilgili olarak o zamana kadar yapılan ödemeleri geri ödemek zorunda
değildir. ORSER belgelerin geriye alındığını Tarım ve Orman Bakanlığı ile ve
diğer organik tarım yönetmeliklerinde
ilgili resmi kurumlara sistemin gerektirdiği gibi bildirir.
Belgelerin geri alınması ve iptal
edilmesi durumlarında bu belgeler ve logolar ile reklam materyalleri üretici,
üretici örgütü veya müteşebbis tarafından hiçbir şekilde kullanılamaz ve tüm
sertifikasyon dokümanları ORSER’ e iade edilir.
9. CERTIFICATION SANCTIONS
Procedures shall be
carried out in accordance with the Sanction Procedure (PR-01) related to the
certification against the deficiencies or violations detected in the inspection
activities carried out in accordance with the national or international
regulations in force.
Sanctions are applied
according to the category of non-conformity in the cases defined in Sanctions
Kataloğunda (LS-05). Non-compliance categories is consist of the stages like simple
deficiency, serious deficiency and serious violation ( 2012/1698 article 22/
3b) whose santions are become more
serious respectively.
• Simple deficiency: In cases
of organic farming activities, it is the situation which is not related
directly to the product and is required to be solved until the next inspection.
It brings the sanctions like improvement action, warning etc. sanctions.
According to Annex IV of
EU regulation 2012/1698;
- ı) i) the precautionary
measures taken by the operator(s) are proportionate and appropriate and the
controls put in place by the operator are, according to the assessment made by
the control body, effective
- ii) the non-conformity
does not affect the integrity of the product in the organic or transition
period
- (iii) the product(s)
concerned can be included in the supply chain through a traceability system and
the import of the product from a third country for supply to the Union market
for organic production can be avoided;
• Serious
deficiency: In case of failure to
provide necessary discrimination measures to ensure traceability of the
operations carried out within the scope of organic farming activities, there is
serious doubt about the organic nature of the product. It brings the sanctions
like corrective action, stop of the selling etc.
- According to Annex IV
of EU Regulation 2012/1698
- i) the precautionary
measures are not proportionate and appropriate and the controls carried out by
the operator are not efficient according to the assessment made by the control
body;
- ii) the non-conformity
affects the integrity of the product during the organic or transition period;
- iii) the operator has
not corrected a minor non-conformity within a reasonable time;
- (iv) the product(s)
concerned can be included in the supply chain using a traceability system and
the import of the product from a third country for supply to the Union market
for organic production can be avoided;
• Critic / Serious
violation: The corrective actions
determined by ORSER are not carried out within the specified timeframe, the
inspection program is delayed or the inspection is not allowed by the operator,
operator groups or operators. The determination of the applications in
contradiction with the related legislation, not making of payments whose amount
and time is fixed on the quotation, determination of the abuse of ORSER logos
or documents any kind, etc. cases. It brings the sanctions like suspension of
the certificates, status cancellation, certificate cancellation, contract
cancellation, etc.
- According to Annex IV
of EU Regulation 2012/1698
- i) the precautionary
measures are not proportionate and appropriate and the controls carried out by
the operator are not efficient according to the assessment made by the control
body;
- ii) the sanction
affects the integrity of the organic or transitional product
- iii) the operator has
failed to correct previous significant non-conformities or has repeatedly
failed to correct other categories of non-conformities;
- iv) The product(s) in
the supply chain cannot be traced through the traceability system and the
import of the product from a third country with reference to organic production
for the Union market cannot be prevented.
Unlike the above mentioned; In the certification made according
to the NOP Regulation, ORSER responds to violations in accordance with the
penalty matrix described in the NOP handbook 4002.
The operator, operator groups or operators shall immediately
cease any activities carried out under the scope of such documents in the event
of withdrawal, withdrawal or annulment of certification related documents. The
ORSER will notify the operator, operator groups or operators with an official
letter of reason for the suspension, duration and suspension conditions. The
maximum suspension period is 6 months. At the end of the suspension period,
ORSER will re-investigate the reasons for suspension, and if the conditions are
appropriate, suspension will be terminated and the certificates will be
activated.
ORSER does not have to pay back any payments made up to that
time, regarding canceled documents that have been revoked. The ORSER informs
the Ministry of Agriculture and Forestry
andnotifies the relevant official institutions in other organic
farming regulations as required by the system.
In the case of withdrawal and cancellation of documents, these
documents, logos and advertising materials can not be used by The operator,
group of operators or operators at all and all certification documents are
returned to ORSER.
10. İTİRAZLAR, ANLAŞMAZLIKLAR VE
ŞİKÂYETLER
Müteşebbis, müteşebbis grubu veya
müteşebbis, uygulanan yaptırımlara karşı ORSER’ e, gerekçe ve ekinde itirazı
destekleyici dokümanlarla birlikte itiraz dilekçesini acil geri dönüş
gerektiren durumlar dışında, ceza bildirimi alındıktan sonraki 30 gün içinde
gönderilmelidir.
İtirazın ORSER’ e ulaşmasından sonraki
yedi (7) gün içinde, ilgili birimler tarafından itirazlar değerlendirilir ve
ilgili karar üretici, üretici örgütü veya müteşebbise bildirilir. İtirazın
devam etmesi durumunda konu tarafsızlık komitesinin gündemine getirilir ve
burada verilecek karara göre hareket edilir. Eğer üretici, üretici örgütü veya
müteşebbis tarafsızlık komitesi kararını da kabul etmezse, problem son kararı
verecek olan ve aynı zamanda taraflar için bağlayıcı olan OTK ve İTUK’a
iletilecektir. OTK ve İTUK tarafından verilen karar nihai karardır.
Sistemden çıkartmayı gerektirecek
aykırılıklar ile diğer yaptırımlar hususunda müteşebbisin itirazı var ise 21
gün içerisinde Bakanlığa itiraz etme hakkı vardır.
10. CONFLICTS, DISPUTES AND COMPLAINTS
The operator, operator
groups or operators must be sent to ORSER against the sanctions imposed within
30 days of receipt of the penalty notice, together with the reason and
documents supporting the dispute, except where an appeal request requires an
immediate return.
Within seven (7) days
after the objection is received by ORSER, objections shall be assessed by the
relevant units and the relevant decision maker shall be notified The operator,
group of operators or operators. If the objection continues, the matter will be
brought to the agenda of the impartiality committee and action will be taken
according to the decision to be made here. If The operator, group of operators
or operators does not accept the decision of the impartiality committee, the
problem will be communicated to the OTK and the ITUK, which will finalize the
decision and at the same time be binding for the parties. The decision given by
the OTK and the ITUK is final decision.
If there is objection by
the operator regarding the contradictions and other sanctions required to be
removed from the system, the oprator has the right to appeal to the Ministry
within 21 days.
11. ÜRÜNLERİN SERTİFİKASYONU VE ETİKETLENMESİ
• ORSER
tarafından kontrol sistemine kabul edilen üretici, üretici örgütü veya
müteşebbise ait kontrol raporunun ve ek dokümanların ön değerlendirme birimi
ve/veya sertifikasyon birimi tarafından değerlendirilmesinden sonra, sertifika
düzenlenir.
• Organik
Tarımda geçiş periyodunun kısaltılması hakkında herhangi bir talep, ulusal ve
uluslararası mevzuatlarda belirtilen kriterlere uygunsa değerlendirmeye alınır.
NOP Yönetmeliğine göre, geçiş süresinde kalma süresi eksiltilemez, 3 yıl
boyunca ilgili Kanun ve Yönetmelik gerekliliklerine tam bir uyum gereklidir.
Operatör son 3 yıl boyunca tüm gereklilikleri yerine getirdiğine dair yazılı
kanıtları ORSER’e sunmalıdır.
• Sertifikasyon
dokümanı, yetkili tarafından imzalandıktan sonra, üretici, üretici örgütü veya
müteşebbise ulaştırılır. Sertifika detaylı olarak üretici, üretici örgütü veya
müteşebbisle ilgili tanımlamaları, sertifikalandırılan ürünleri ve geçerli olan
standartlarla ilgili referans numaralarını içerir.
• Organik
ürünler için daha sonra yurt içi satışlar için ürün sertifikası düzenlenir.
Yurt dışına ihraç edilecek ürünler için TRACES sistemi üzerinden elektronik bir
kontrol sertifikası (COI), NOP organik kalitede ürün satışları için Dolaşım
Sertifikası düzenlenir. Kontrol Sertifikası, Dolaşım sertifikası ve Ürün
sertifikalarının düzenlenebilmesi için ORSER aşağıda belirtilen ürüne kaynak
teşkil eden tanımlayıcı dokümanlar ve ürünün üzerinde kullanılacak etiket
bilgilerinin iletilmesini talep eder. Ürün
sertifikası ve etiket izin talep formunun bu dokümanlarla birlikte iletilmesi
gerekir.
a – bitkisel ürünler için;
- hasat ve/veya her üreticiden yapılan
ürün alımlarıyla ilgili bilgileri (müstahsil makbuzu),
- ürün sevk bilgileri (irsaliyeler)
-stok –depo bilgileri
-kantar fişleri vb
b- hayvansal ürünler için
-günlük üretim kayıtları
-yem kayıtları
-stok bilgileri
c- işlenmiş ürünler
-hammadde alım ve stok kayıtları
-işleme kayıtları
-temizlik kayıtları
-depo ve sevkiyata ilişkin kayıtları vb
d-ihraç edilen ürünler için
-ihraç edilecek partinin kaynağını
oluşturan ürüne ait belgeler ( işin niteliğine göre hasat kayıtları, alım
fatura ve sertifikaları, işleme kayıtları, temizlik kayıtları, ürün stok, depo
kayıtları vb. ürün kaynağını doğrulayan belgeler)
- ürün satışına ilişkin faturalar
-konşimento belgeleri
• ORSER,
kontrolünü yaptığı, sertifikalandırdığı ve logosunun kullanımına izin verdiği
ürünlerle ilgili olarak, üretici, üretici örgütü veya müteşebbisi ve ilgili
ürünleri belirli aralıklarla denetleyerek, kurallara uyup uymadığı açısından
değerlendirmeler yapar.
• ORSER
logosunun kullanımı ORSER Logo kullanım prosedürü (PR-07), TÜRKAK markasının kullanımı
R10.06 “TÜRKAK akreditasyon markasının Türkak tarafından Akredite edilmiş
kuruluşlarca Kullanılmasına ilişkin şartlar” doğrultusunda, BAKANLIK logosunun kullanımı ise ilgili
mevzuatlar kapsamında gerçekleştirilecektir.
• Organik
tarımda, ürün sertifikası ve etiket basım için uygun formlar kullanılarak
ORSER’e başvurmalıdır.
• Ürün
sertifikası ve/veya etiket basma izni alan üretici, üretici örgütü veya
müteşebbis; ORSER tarafından belirlenen kurallara uygun hareket etmek
zorundadır ve bu dokümantasyon ile materyalin uygun şekilde kullanımından
direkt olarak sorumludur.
11. CERTIFICATION AND LABELLING OF PRODUCTS
• The certificate is
issued after ealuaiton of the inspection report of The operator, group of
operators or operators accepted by the control system by ORSER and the
additional documents by the pre-evaluation unit and / or the certification
unit.
• Any request for reduction
of conversion period in organic farming shall be assessed in accordance with
the criteria set out in national and international legislation. According to
the NOP Regulation, the period of stay in the transition period cannot be
reduced, a full compliance with the requirements of the relevant Law and
Regulation is required for 3 years. The operator must submit written evidence
to ORSER that he/she has fulfilled all the requirements for the last 3 years.
• Once the certification
document has been signed by the competent authority, it shall be delivered to the
operator, group of operators or operators. The certificate contains detailed
description of The operator, group of operators or operators, certified
products and reference numbers of the applicable standards.
• For organic products, then
a product certificate is issued for domestic sales. An electronic control
certificate (COI) is issued over the TRACES system for products to be exported
abroad, and a Trancastion Certificate is issued for NOP organic quality product
sales. In order to be able to issue control certificate, the transaction
certificate and the product certificates, ORSER requires that the descriptive
documents and the label information to be used on the product are transmitted.
The product certificate and label authorization request form must be
accompanied by these documents.
a - for vegetal products;
- information on harvest
and / or product purchases made from each producer (producer's receipt),
- product transport
information (delivery slips)
-stock -depot information
-weighing receipts etc.
b- for animal products
-daily production records
-feed records
-stock information
c-processed products
- buying and stock
records of raw materials
- processing records
- cleaning records
-records related to the depots
and transport etc.
d-for exported products
-documents relating to
the product that constitute the source of the party to be exported (documents
confirming the product source such as harvest records, purchase invoices and
certificates, processing records, cleaning records, product stock, depot
records etc.)
- invoices for product
sales
-B/L documents
• ORSER evaluates The
operator, group of operators or operators and related products on a regular
basis for compliance with the rules, in relation to products that they have
checked, certified, and allowed to use the logos.
• Use of ORSER logo ORSER
Logo usage procedure (PR-07), use of TURKAK brand R10.06 "TURKAK
accreditation mark" shall be carried out in accordance with the conditions
for use of Türkak by the accredited institutions, and use of MINISTRY LOGO shall
be carried out within the scope of related legislation.
• In organic farming,
apply to ORSER using appropriate forms for product certification and label
printing.
• The operator, group of
operators or operators receiving product certification and / or label printing
permission; Must comply with the rules set forth by ORSER and are directly
responsible for the proper use of the material with this documentation.
12. SERTİFİKASYON ALANININ
GENİŞLETİLMESİ, DARALTILMASI
Yürütülen üretim faaliyetlerinin sadece
bazılarına ilişkin sertifikaya sahip üretici, üretici örgütü veya müteşebbis,
kendi çalışmalarına ait organik üretim ve işleme ile ilgili diğer faaliyet
alanları veya diğer üretim yerlerinde yürütülecek çalışmalar için
(Sertifikasyon kapsamının genişletilmesi için) ORSER’ e talepte bulunabilir.
• Bu
amaçla, müteşebbis ORSER’ e, doldurulan
forma ilaveten talep edilen gelişmeye ilişkin gerekli dokümanların içinde yer
aldığı dokümanları göndermelidir. ORSER
tarafından gerekli inceleme ve değerlendirmeler yapıldıktan sonra yeni bir
sertifika verilebilecektir.
• Müteşebbisin
talebiyle gerçekleştirilen kapsam daraltmalarda müteşebbisin konu ile ilgili
dilekçesi talep edilir. ORSER tarafından yapılan iş ve işlemleri sonucunda
başvurduğu kapsamlarla ilgili Yaptırım Prosedürü (I-PR-01,PR-01) ve ürün NOP organik kalitede ise NOP Yaptırım Prosedürü
(PR-14) doğrultusunda kapsam daraltmayı gerektiren ihlallerde müteşebbis
yazılı olarak bilgilendirilerek kapsam daraltma işlemi uygulanır.
12.EXTENSION, RESTRICTION OF THE CERTIFICATION SCOPE
The operator, group of
operators or operators who has certification for only some of the production
activities carried out may apply to ORSER (for the extension of the scope of
certification) for the activities carried out in other fields of activity
related to organic production and processing of his work or in other places of
production.
• For this purpose, the operator
must send ORSER documents in addition to the completed form in the required
documentation for the requested development. A new certificate will be issued
after the necessary reviews and evaluations are made by ORSER.
• A related petition of
the operator is requested for restrictions carried out on the operator request.
In case of violations that require narrowing the scope in accordance with the
Sanitation Procedure (I-PR-01, PR-01) and if the product is of NOP organic
quality, NOP Sanction Procedure (PR-14) regarding the scope of work done by
ORSER, restriction of the scope of certification shall be applied by informing
the operator in writing.
13. KONTROL SİSTEMİ KURALLARINDA
YAPILABİLECEK DEĞİŞİKLİKLER
ORSER’ in yetkili organları; kontrol organlarıyla
ilgili ulusal veya uluslararası yönetmeliklerdeki güncellemeler ve
değişikliklere göre, kontrollerden sonra revizyonun bir sonucu olarak ORSER
Kontrol Sistemi ve/veya uygulanan ücretler listesinin kurallarını
değiştirebilir.
• Kontrol
sistemi kurallarının değiştirme kararını takiben, ORSER tüm ilgili
müteşebbisler ile iletişim kurarak değişiklikler hakkında bilgilendirme
yapacaktır. Müteşebbisler bu kapsamda gerekli düzeltme faaliyetlerini
gerçekleştirmek zorundadır.
İşbu rehber; ORSER KONTROL VE SERTİFİKASYON
LTD. ŞTİ.’ nin bir dokümanı olmakla birlikte FR-004, I-FR-004 ve FR-051
Sözleşme Formunun bir parçasıdır.
13.CHANGES TO BE CONDUCTED IN THE CONTROL SYSTEM RULES
ORSER's authorized
bodies; may change the rules of the ORSER Control System and / or list of
charges applied as a result of the revision after the checks, according to the
updates and amendments to the national or international regulations relating to
the control bodies.
• Following the decision
to change the control system rules, ORSER will communicate with all interested operators
to inform them of the changes. The operators are obliged to carry out the
necessary correction activities in this context.
Hereby the guide; is a
document of ORSER KONTROL VE SERTİFİKASYON LTD. ŞTİ. And also is part of the
Contract Form with FR-004, I-FR-004 and FR-051.
Document code: I-RH-01 Rev:00/07-2022